Изменена: 2017-06-13
Аннотация
У роботі подано й описано отримані результати проведених досліджень з вивчення зміни експлуатаційних властивостей олив в процесі їх використання у бензиновому й дизельному ДВЗ. Як вихідні свіжі та відпрацьовані нафтові оливи були використані оливи марок NORMAL 15W40 (вилучена з картера бензинового двигуна легкового автомобіля) та М-10ДМ (вилучена з картера дизельного двигуна з турбонаддувом сільськогосподарського трактора марки Т-150 після закінчення весняно-осінніх польових робіт у західному регіоні Львівської обл.). За результатами рентгено-флуоресцентного аналізу встановлено, що у вихідних та відпрацьованих оливах присутні метали, що входять до складу як присадок, так і структури деталей ДВЗ. ІЧ-спектральним методом аналізу встановлено, що у складі відпрацьованих мінеральних моторних олив, порівняно з вихідними, присутні продукти «старіння» олив: спирти, кетони, альдегіди, етери, естери, карбонові кислоти тощо, які загалом підвищують кислотне число олив й призводять до утворення шламів, нагарів й лаків, що є однією з причин перегріву й руйнування деталей ДВЗ.