Конференції Національного Авіаційного Університету, AVIATION IN THE XXI-st CENTURY 2018

Розмір шрифту: 
Improving Pilot-Controller Communication
Тетяна Вердіївна Тарнавська

Остання редакція: 2018-11-05

Ключові файли


Human factor, pilot-controller communication, error, role play, case study, causes of accidents

Посилання


  1. Wood. Richard H. 1991. Aviation Safety Programs - A Management Handbook IAP Incorporated, Casper. Wyoming, USA.
  2. ICAO. Human Factors Training Manual (Doc 9683). Montreal, Canada, 1998.
  3. Мельниченко С. Язык мой – враг мой. // Новости аэронавигации. – 2002. – Вып. 24, № 4. – С. 20-21, 27.
  4. Мельниченко С. Беда, когда в словах согласья нет // Новости аэронавигации. – 2002. – Вип. 25, № 5. – С. 18-19, 21.
  5. Мельниченко С. Язык мой – враг мой. // Новости аэронавигации. – 2002. – Вып. 24, № 4. – С. 20-21, 27.
  6. Cushing S. Fatal Words: Communication Clashes and Aircraft Crashes. – Chicago: University of Chicago Press. – 1997. – 164 р.
  7. Doc 9835-AN/453 Manual on the Implementation of the ICAO Language Proficiency Requirements. – Preliminary edition. – 2004. – 162 р.
  8. Mathews E. Language proficiency requirements of the international civil aviation organization // Professional Communication Conference. – IPCC. 2004. – Proceedings. International. – Vol. 29. – P. 266-270.
  9. Mitsutomi M., O’Brien K. Fundamental aviation language issues addressed by new proficiency requirements // ICAO Journal. – Montreal: ICAO, 2004. – Vol. 59, No. 1. – Р. 7-9, 26-27.

10.  Monan B. Readback and Headback. – ASRS Directline. Issue Number 1, 1991. – 5 р.

11.  Morrow D., Rodvold M., Lee A. Nonroutine transactions in controller – pilot communications // Discourse Processes. – USA: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 1994. – No. 17. – Р. 235-258.